| |
| Author |
Message |
Paperboy
Teenager
|
Posted:
Tue Oct 11, 2005 6:38 pm |
  |
Veel mensen willen wel eens een programma schrijven, maar de meeste hebben geen flauw idee waar te beginnen.
Dus wat doen de meeste mensen die met volle moed beginnen, die kopen een heel dik boek, waarvan ze dan meestal de eerste 20 pagina's niet snappen. Dan leggen ze het boek opzij en bekijken het nooit meer
Voor die mensen (en ook de rest van de wereld) een inleiding programmeren.
In deze kleine inleiding kies ik voor de taal C omdat dit een niet te ingewikkelde taal is, die toch veel te bieden heeft, en omdat het een basistaal is die je voor verschillende dingen kan gebruiken. |
_________________ What are you, NUTS ? ... It's been suggested
 |
|
  |
 |
Paperboy
Teenager
|
Posted:
Tue Oct 11, 2005 6:51 pm |
  |
LES 1
Ieder c programma heeft een aantal basis benodigdheden
| Code: |
#include < >
void main (void){
//Declaraties
//Statements
}
|
Het eerste deel
wordt gebruikt om een externe bibliotheek in te laden zodat die kan worden gebruikt in uw C programma. Een bibliotheek is een programma dat al bestaat en standaard bij in uwe C compiler zit. In zo'n bibliotheek zitten een hoop standaard functies, zoals bv het uitprinten van een karakter op het scherm, zodat de programmeur niet iedere keer dat hij iets wil uitprinten een heel programma daarvoor moet schrijven.
Het tweede deel
void main(void){
//Declaraties
//Statements
}
|
is de hoofdprocedure, dit wordt door het programma als eerste uitgevoerd. Een procedure, is een uitvoerbaar deel van uw programma, het is opgebouwd uit declaraties en statements en gaat lijn per lijn uitgevoerd worden.
Declaraties leg ik uit in les 2.
Statements zijn instructies voor de computer, zoals bv het uitprinten van een getal op het scherm, dan zeg je met een instructie die de compiler kan vertalen, dat een getal op het scherm moet geprint worden en dit wordt dan door de computer uitgevoerd. |
 |
|
  |
 |
Paperboy
Teenager
|
Posted:
Tue Oct 11, 2005 7:14 pm |
  |
LES 2
Declaraties is het opgeven van de variabelen en of constanten die je zal gebruiken in je programma. Variabelen kunnen verschillende dingen zijn, zoals bv een getal dat je gaat inlezen en bewerken, of een woord dat je gaat inlezen, of een waarde voor het getal pi dat je ergens gebruikt. Een variabele kan dus vanalles zijn. Constanten zijn niet veranderlijk in je programma, en variabelen wel, zoals hun naam doet vermoeden
In een declaratie ga je een naam geven aan je variabele, en zeggen van welk type de variabele moet zijn.
Voorbeeld :
int getal;
char letter;
|
In C zijn verschillende standaard typen :
- char
- int
- short
- long
- float
- double
- long double
(sommige andere programmeer talen doen er nog boolean bij, dit is een type dat maar 2 waarden kan hebben, true of false)
Het eerste type : char
Een char is een karakter, dit is 1 byte groot (dus 256 mogelijke char's) en kan alle tekens uit de ascii tabel bevatten.
Type : int, short en long
Alle 3 getal types, ze bevatten gehele getallen (dus geen komma getallen) , maar hebben verschillende maximum groottes. Dus moet het type gekozen worden naargelang welke waarden je er in wilt opslaan.
Een short is het kleinste, dit is ook 1 byte groot en kan dus waarden bevatten gaande van -128 tot 127.
Een int, of integer, is 2 bytes groot en kan dus waarden van -32768 tot 32767 bevatten.
Een long is 4 bytes groot en kan waarden bevatten van -429497296 tot 429497295.
Type : float, double en long double
Dit zijn de types voor komma getallen, weeral met verschillende maximum en minimum waarden. Waarbij float het kleinste is, en long double het grootste.
Bij een declaratie kan ook direct een waarde toegekend worden
Voorbeeld:
int getal=0;
char letter='L';
|
|
 |
|
  |
 |
wardkennes5
Site Admin
|
Posted:
Fri Oct 21, 2005 5:00 pm |
  |
Nice,... komen er binnekort nog meer op te staan. Vind het al heel duidelijk. |
 |
flamingbug
Self-confident Adult

|
Posted:
Sat Nov 05, 2005 9:48 am |
  |
|
   |
 |
Paperboy
Teenager
|
Posted:
Sat Nov 05, 2005 11:50 am |
  |
Excuseer
Maar zoals er staat het is een C programma
En VBA is geen echte programmeertaal, VBA leren ze aan mensen voor een gevoel te geven wat programmeren is, maar aangezien je in visual basic geen pointers hebt (het aller tofste speeltje) vinden veel mensen zelfs dat visual basic geen programmeertaal mag worden genoemd.
En ik heb hier voor C gekozen uit eigen gemak omdat ik dat nu momenteel ook in school leer en dan kan ik een beetje toepassen van wat de docent zegt. Maar variabelen heb je in VBA ook zodus dat is hetzelfde.
Maar als ge denkt dat ge het beter kunt, ga vooral uw gang.
Mijn commentaar zal dan wel niet mild zijn. Ik heb iets tegen mensen die commentaar geven maar het zelf niet beter kunnen
Greetz 8) |
 |
|
  |
 |
|
|
|
View next topic
View previous topic
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
|
|
|